Jumaat, 6 Februari 2009

I'JAZ TAJWID 2 (sambungan)

...sambungan

Kita masih membincangkan kehebatan kalimah al-Quran dari sudut hukum Mad.

Mari kita merenung hal tersebut dalam surah al-Kafirun.

1) Allah menyeru orang kafir dengan harakat yang panjang (bagi yang baca panjang pada Mad Jaiz Munfasil).

(( قل يآ أيها الكافرون )), maksudnya : (( Katakanlah (Muhammad) : Heeeeeei orang kafir ))
dengan nada panjang kerana sedang memanggil.

2) Berbeza pula, tiada Mad yang panjang pada kalimah ما pada ayat :

(( لآ أعبد ما تعبدون )) maksudnya : (( Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah)) dan (( ولآ أنا عابد ما عبدتم )) maksudnya : (( Dan aku tidak pernah menyembah apa yang kamu sembah )), kerana mengejek ke atas sembahan mereka. Sesuatu yang mereka sembah selain Allah tidak ada mempunyai daya apa-apa. Tidak dapat memberi pertolongan kepada mereka ketika susah, dan tidak dapat memberi mudarat kepada musuh mereka ketika diperlukan. Yang disembah oleh mereka itu tidak dapat menciptakan apa-apa ciptaan hatta seekor lalat bahkan ia pula terpaksa dicipta oleh tangan-tangan bodoh manusia.

Samada batu, kayu, pokok, matahari, bulan dan apa saja benda-benda selain dari Allah adalah makhluk seperti kamu juga wahai manusia. Kamu mati, tiada, merekapun boleh dihapuskan, tiada juga. Oleh itu, benda-benda itu tak perlulah difikir panjang ianya semua itu bukan tuhan!!! Yang perlu difikir panjang dan diberi tumpuan lebih ialah Tuhan yang telah menciptakan kamu dan semua benda-benda itu. Dialah Allah yang Maha pencipta!!! Sepertimana berikut :

3) Kes ما أعبد pada ayat :

(( ولآ أنتم عابدون مآ أعبد )) ayat 3 dan 5 maksudnya : (( Dan kamu tidak pernah menyembah apa yang aku sembah )), kerana ini menunjukkan kemuliaan yang Maha besar dan Maha tinggi terhadap apa yang disembah oleh Rasulullah saw iaitu Allah swt sendiri.

Dan Dialah Tuhan yang kita perlu beri tumpuan sepenuhnya kehidupan kita. Makan, minum, kerja, rehat, tidur, bangkit, diam, bergerak semua kerana Dia. Dialah segala-galanya.

Sebab itu bilamana kita baca ayat ini bersendirian, di malam hari yang senyap sunyi, dengan nada yang perlahan sayu, kemudian dibaca dengan memanjangkan harakat tersebut sambil berfikir seperti yang disebut ini, maka jatuhlah manik-manik permata yang jernih dari kelopak mata. Tahulah kita, tujuan kita hidup di atas dunia yang sementara dan penuh tipu-daya. Itulah satu-satunya saat yang Allah sangat rindui dari hambanya.

4) Begitu juga terdapat mad yang panjang pada setiap penafian dalam surah ini, iaitu dengan kalimah لآ . Dengan maksud : "Tidaaaaak".

Seperti kita ditanya oleh kawan kita : "Engkau mencuri ye?".

Kita jawab dengan sepenuh hati : "Taaaaaaak, mana ada!" sambil dahi-dahi kita pun berkerut tujuh.

Begitu juga, ayat Allah semua ini. Datang kepada manusia, maka ianya datang selaras dengan perasaan dan naluri manusia itu sendiri. Fikirkanlah!


Subhanallah....

Tiada ulasan: