Selasa, 3 Februari 2009

ANTARA TANDA KENABIAN RASULULLAH SAW (yang telah diketahui oleh Ahli Kitab)

Tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, dan Nabi Muhammad adalah hambaNya dan utusanNya.

Sahabat-sahabat sekalian,

Kemunculan seorang nabi di akhir zaman, berperanan sebagai penutup segala nabi telah dikhabarkan oleh Allah swt dalam Kitab-kitab Samawi yang terdahulu, sehingga Ahli Kitab (penganut kitab Taurat dan Injil) amat kenal tanda-tanda yang ada pada batang tubuh badan Junjungan Nabi Muhammad saw lebih dari mereka kenal akan anak-anak mereka seperti yang tercatat dalam Kitab mereka.

Firman Allah swt :
(( الذين آتيناهم الكتاب يعرفونه كما يعرفون أبناءهم )) al-Baqarah ayat 146 dan al-An 'am ayat 20.

Maksudnya :
"Orang yang telah Kami berikan Kitab (Taurat dan Injil) mengenalnya (Muhammad) seperti mereka kenal anak-anak mereka sendiri".

Antara tanda tersebut

Ketikamana Rasulullah saw berada di Kota al-Madinah al-Munawwarah, Baginda telah dikunjungi oleh dua orang paderi dari Negara Syam.

Tatkala mereka berdua masuk ke Kota Madinah tersebut, terpacul kata-kata dari mulut salah seorang dari mereka : "Wah! Kota ini serupa sungguh dengan sifat-sifat kota seorang nabi yang bakal muncul di akhir zaman".

Lalu pabila mereka mengadap Baginda saw, mereka kenal Baginda saw kerana ada sifat-sifat dan ciri-ciri pada batang tubuh Nabi saw sebagaimana yang tercatat dalam Kitab mereka.

Lalu mereka bertanya : "Adakah engkau Muhammad?", jawab baginda : "Ya".
"Adakah engkau Ahmad", jawab Baginda : "Ya".

"Kami ingin menanyakan kepada engkau tentang syahadah (persaksian), jika engkau boleh memberitahu kepada kami, kami beriman dengan engkau dan membenarkan engkau". Baginda menjawab : "Silakanlah tanya kepadaku".

Soalannya : "Beritahu kepada kami tentang seagung-agung syahadah dalam Kitab Allah".

Lalu diturunkan kepada Baginda saw ayat 18 dari surah Ali Imran :
(( شهد الله أنه لا إله إلا هو والملائكة وأولوا العلم قائما بالقسط لا إله إلا هو العزيز الحكيم ))
Maksudnya :
"Allah (sendiri) mengaku bahawasa diriNyalah tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Dia, Zat yang menegakkan keadilan, (begitu juga yang sanggup menjadi saksi terhadap persaksian ini ialah) para malaikat dan orang yang berilmu, (juga persaksian) tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Dia yang Maha perkasa lagi Maha bijaksana".

Apabila mendengar jawapan yang tepat dari Baginda saw ini, lantas kedua-dua mereka memeluk agama Islam dan membenarkan kerasulan Baginda saw.
(Asbab al-Nuzul oleh Ali bin Ahmad al-Naisaburi wafat 468H)

Demikianlah kisah dua paderi dari Syam, yang terkandung dalam kisah ini beberapa tanda nabi akhir zaman yang sudah diketahui oleh Ahli Kitab sebelum ini. Sehingga mereka kenal tanda-tanda ini lebih dari mengenali anak-anak sendiri.

Faedah dari kisah

1) Ayat ini menjelaskan kepada kita sejelas-jelas tanda yang menerangkan akan kebangkitan Baginda saw sebagai Rasul kepada seluruh alam.

Sabda Baginda :

"Nabi terdahulu dibangkitkan khusus untuk kaumnya, sedangkan aku diutuskan untuk semua".
(Hr al-Bukhari, 335).

2) Kebenaran pengesaan Allah swt dengan bukti-bukti kewujudan alam ini, sebagaimana Allah swt menerangkan bukti-bukti itu ada pada kejadian langit yang luas, kejadian bumi yang luas terbentang serta isinya, serta keunikan dan terlalu komplek ciptaan tubuh badan manusia itu sendiri.

3) Berkata al-Qurtubi : "Ayat ini menunjukkan kelebihan ilmu dan ahlinya kerana Allah menghubungkan orang yang berilmu dengan namaNya yang Maha agung dan para malaikat. Sebab itu Allah swt menyuruh Baginda saw memohon ditambahkan ilmu dengan firmanNya :
(( وقل رب زدنى علما )) surah Toha ayat 114.
Maksudnya :
"Dan katakanlah : 'Ya Tuhanku! Tambahkanlah daku ilmu pengetahuan'."

Berkata Anas : "Orang yang berilmu adalah orang yang diamanahkan Allah terhadap makhluknya".
(Rwy al-Qodho'ie dan Ibn 'Asakir. Riwayatnya hasan)

4) Dari Anas ra, dari Nabi saw bersabda :
"Barangsiapa yang membaca (( شهد الله أنه ... العزيز الحكيم )) ketika hendak tidur, Allah swt menjadikan baginya tujuh puluh ribu para malaikat memohon keampunan untuknya sehingga hari Kiamat".
(Sangkaan saya hadis ini ada pada Jami' al-Turmizi, Kitab Thawab al-Quran, bab yang ke-8)

Sekian...

1 ulasan:

Alai Nina 1707 berkata...

Asalamualaikum..saya Syamilah dari Brunei..d sekolah kmi d suruh untuk mencari tentang tanda kenabian Nabi Muhammad SAW..saya dah baca smua nya..dan my question is..apa kah tanda kenabian Nabi Muhammad..dan itulah yg dsuruh oleh cikgu kmi..skian..and just for your info..if you have facebook account ..and you can add me..syamilah ewanina essa