Sabtu, 25 April 2020

TOMAKNINAH = SUNYI DARI PERGERAKAN

.:;KAPSUL FEKAH;:.
TOMAKNINAH = SUNYI DARI PERGERAKAN

⭕️DALIL:
Tomakninah (طمأنينة) merupakan tuntutan dalam beberapa rukun di dalam solat  sepertimana sabda Nabi saw:
...ثم اركَعْ حتى تَطمَئِنَّ راكِعًا، ثم ارفَعْ حتى تستوِيَ قائِمًا، ثم اسجُدْ حتى تَطمَئِنَّ ساجِدًا، ثم ارفَعْ حتى تَطمَئِنَّ جالِسًا...
"...Kemudian rukuklah sehingga tenang ketika rukuk, kemudian bangunlah (i'tidal) sehingga lurus berdiri, kemudian sujudlah sehinggalah tenang ketika sujud, kemudian bangunlah (duduk antara dua sujud) sehingga tenang ketika duduk..." -Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Abu Dawud, al-Nasa'i dll-

⭕️DEFINISI:
Definisi tomakninah dapat kita lihat dari beberapa pandangan sepertimana:
♦️Al-Marbawi:
سكون الأعضاء
"Berhenti anggota-anggota (dari sebarang pergerakan)"

♦️Syafi'iyyah:
أَقَلُّهَا أَنْ تَسْتَقِرَّ الأَْعْضَاءُ
"Paling kurang dengan diamnya anggota"

♦️Hanabilah:
حُصُول السُّكُونِ وَإِنْ قَل
"Terhasil diam berhenti sekalipun sedikit". Sebahagian mereka menambah:
بِقَدْرِ الذِّكْرِ الْوَاجِبِ
"Dengan kadar zikir yang wajib"

♦️Al-Hadrami pula:
سكون بعد حركة بحيث يستقر كل عضو محله بقدر سبحان الله
"Berhenti selepas bergerak sekira-kira diam kesemua anggota ketika itu dengan kadar subhanallah".

⭕️ZIKIR:
Solat penuh dengan zikir dan doa. Bagi mengisi ruang kosong tomakninah ini,  4 mazhab meletakkan bilangan tasbih sepertimana berikut:
💎Malikiyyah: Sunnah (tasbih) terhasil dengan 3 kali tasbih paling kurang.
💎Hanabilah: Wajib dengan bentuk tasbih yang warid dari sunnah seperti 'سبحان ربي العظيم' dan ' سبحان ربي الأعلى'. Adapun jika tambah dari bentuk itu adalah sunat.
💎Syafi'iyyah: Apa jua bentuk tasbih namun bentuk yang warid dari sunnah adalah lebih utama. Bilangannnya sehingga 11 kali, itulah yang sempurna. Jika dilakukan oleh imam hendaklah ada reda daripada makmum.
💎Malikiyyah: tiada bilangan yang ditetapkan.

Dr. Zaharuddin Abd Rahman menyebut kadar waktu Nabi saw berhenti sebanyak 20 kali tasbih. -Panduan Lengkap Formula Solat Sempurna-

⭕️KESIMPULAN:
Fahamlah kita bahawa tomakninah yang menjadi kewajipan dalam solat itu adalah diam semua anggota dari sebarang pergerakan. Ketika itu kita digalakkan mengisinya dengan tasbih yang memuji dan menyucikan Allah swt.

Membetulkan baju, menyentuh jam, membuang kotoran dari hidung dan telinga, menggaru dan seumpamanya sering kita lihat dalam solat seseorang sedangkan perlakuan itu tidak menghasilkan tomakninah. 

Jika dilakukan perkara itu tanpa henti walaupun sekejap kemudian berpindah kepada rukun yang lain maka tiadalah tomakninah. Tiada tomakninah batallah solatnya.

Hal ini diisyaratkan oleh syaikh Daud al Fathoni hatta dalam duduk antara dua sujud sahwi sekalipun sepertimana kata beliau :
"Sujud sahwi ialah perbuatan dua kali sujud dan antara keduanya hendaklah duduk antara dua sujud dengan tomakninah. Jika tomakninah ini sengaja ditinggalkan maka rosaklah sujud sahwinya". -Furu' al Masa'il-

-Khuwaydim al-Quran-

Tiada ulasan: