Ahad, 26 April 2020

KAPSUL FIQH - IBADAH KORBAN

๐Ÿ’Š๐Ÿ’Š๐Ÿ’Š๐Ÿ’Š๐Ÿ’Š๐Ÿ’Š
KAPSUL FIQH - IBADAH KORBAN
๐Ÿ“‹๐Ÿ“‹๐Ÿ“‹๐Ÿ“‹๐Ÿ“‹๐Ÿ“‹๐Ÿ“‹

"Ekor hilang lagi!!!"

Sebuah riwayat daripada saidina Ali ra:
ุฃَู…َุฑَู†ِูŠ ุฑَุณูˆู„ُ ุงู„ู„ู‡ِ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„َّู…َ ุฃَู†ْ ุฃَู‚ُูˆู…َ ุนู„َู‰ ุจُุฏْู†ِู‡ِ، ูˆَุฃَู†ْ ุฃَุชَุตَุฏَّู‚َ ุจู„َุญْู…ِู‡َุง ูˆَุฌُู„ُูˆุฏِู‡َุง ูˆَุฃَุฌِู„َّุชِู‡َุง، ูˆَุฃَู†ْ ู„ุง ุฃُุนْุทِูŠَ ุงู„ุฌَุฒَّุงุฑَ ู…ู†ู‡ุง، ู‚ุงู„َ: ู†َุญْู†ُ ู†ُุนْุทِูŠู‡ِ ู…ِู† ุนِู†ุฏِู†َุง.

"Rasulullah saw menyuruh kami untuk menguruskan bahagian daging kurban Baginda, dan disedekahkan dagingnya, kulitnya dan hiasan belakang kulitnya. Dan aku diperintahkan agar tidak memberi apa2 kepada tukang-tukang daging dari korban berkenaan. Baginda bersabda: Kita berikan yang dari bahagian kita sahaja".

Mafhum dari hadis di atas dan perbahasan kitab2 fiqh berkaitan agihan daging korban adalah para penyembelih dan petugas korban tiada bahagian daging yang diperuntukkan untuk mereka.

Ini kerana:
๐Ÿ‚jika korban wajib (nazar atau takyin) maka keseluruhan daging tidak boleh dimakan oleh si pelaku korban dan orang yang berada di bawah tanggungannnya. Hendaklah diberikan kepada orang lain terutama golongan fakir miskin.
๐Ÿ‚jika korban sunat dibahagikan kepada 3 bahagian: golongan fakir, rakan taulan sama ada yang kaya atau miskin, dan si pelaku korban tetapi jika dia hanya mengambil sedikit sahaja dan diberikan orang lain itu lebih menepati maksud takwa di dalam korban.

Maka tidak ada bahagian khusus untuk petugas.

Soalan:
Bagaimana amalan di Malaysia, surau dan masjid menyediakan daging korban untuk para petugas?

Jawapan:
Tidak boleh dengan sebab sebagai upah. Begitu juga jamuan makan sup daging korban tersebut.

Jalan keluar:
๐Ÿ”บDiambil daripada bahagian si pelaku  korban dengan jalan hadiah bukan upah, atau
๐Ÿ”บDiambil daripada lembu korban yang disumbang oleh bukan non muslim. Kebiasaan wakil2 rakyat yang bukan beragama Islam kerana mereka tidak dituntut untuk melaksanakan ibadah korban, atau
๐Ÿ”บguna kaedah silang. Daging lembu A diberikan kepada petugas lembu B. Daging lembu B pula diberikan kepada petugas lembu A. dan begitulah seumpamanya jika banyak binatang korban, atau
๐Ÿ”บpihak masjid membeli daging luar untuk masakan sup atau packet untk petugas.

Pilihan no. 2 & 4 adalah lebih selamat dan keluar dari perbahasan ulama yang panjang.

Kesimpulan:
Maksud korban adalah menggembirakan golongan fakir miskin. Sekiranya mereka meminta daging lebih banyak dari orang lain dapat maka itu selayaknya untuk diberikan hatta kalau mereka siap membuka gerai jual daging korban pun maka Islam memang membenarkannya. 

Adapun kita dari golongan sederhana pendapatannya, alhamdulillah, jangan buat pasal pi curi ekor lembu. Sedar2 hilang semua ekor lembu atas meja. Pengerusi masjid jenuh pusing keliling cari. Itu bukan hak kita sekalipun kita adalah petugas yang paling dedikasi ketika itu.

Kalau beli dari golongan fakir miskin yang menjualnya adalah dibenarkan. Biarlah kulit, kepala, ekor untuk mereka.

Hendaklah si pelaku korban, penyembelih dan petugas melaksanakan korban dengan penuh ketakwaan. Pakat2 pakai jubah serban ketika sembelih pun takpa apatah  lagi menjauhkan diri dari bersembang pasal aib orang lain dan hal keduniaan ketika proses sembelihan, kerna Allah mahu melihat ketakwaan dari kita bukan darah yang mengalir tumpah ke tanah tersebut. Sekian, semoga membantu. Terima kasih.

-Khuwaydim al-Quran-
30/7/2019

Tiada ulasan: