Jumaat, 10 April 2009

I'JAZ TAJWID 3

Beberapa lagi keindahan (i'jaz) membaca al-Quran yang ramai orang sukar mendapatinya. Kerana tidak tahu dan tidak menyedari akan kewujudannya dalam pembacaan al-Quran lantas hikmah dari keindahan itu ditinggalkan dengan begitu sahaja. Benarlah firman Allah swt : (( قل هل يستوى الذين يعلمون والذين لا يعلمون إنما يتذكر أولوا الألباب )) al-Zumar, ayat 9.

Maksudnya : (( Katakanlah (wahai Muhammad) : Adakah sama orang yang tahu dan orang yang tidak tahu? Sesungguhnya orang yang dapat menerima pelajaran adalah mereka yang ada akal))

Begitu juga dengan keindahan-keindahan (i'jaz) al-Quran dan bidang-bidang ilmu lain yang bilamana seseorang tidak mengetahuinya maka tiadalah keindahan seni ilmu berkenaan dapat diketahui. Bahkan kadangkala menjadi musuh terhadap apa yang ia tidak tahu, bak kata pepatah Arab : "من جهل شيئا عاداه ".

Sahabat pengunjung yang dikasihi,

Kali ini, mari kita mengenal i'jaz Tajwid dari hukum al-Idgham Bila Ghunnah ( الإدغام بلا غنة ).

Al-Idgham sudut bahasa ialah : Memasukkan sesuatu ke dalam sesuatu.
Menurut istilah ulama Tajwid pula ialah : Memasukkan huruf pertama yang bertanda sukun ke dalam huruf kedua yang berbaris, dan menjadi kedua-duanya itu satu huruf bertanda sabdu pada huruf yang kedua.

Maksud al-Idgham Bila Ghunnah pula ialah : Memasukkan tanpa dengung. Dikenali juga dengan Idgham kamil ( إدغام كامل ) ertinya memasukkan secara sempurna, ini kerana keseluruhan sifat dengung dan makhraj nun yang berbaris sukun (mati) dan tanwin telah dihilangkan dalam hurufnya.

Hurufnya ada dua sahaja iaitu :
1) Ro ( ر ), contoh :
-(( أن رُّءاه استغنى ))al-'Alaq, ayat 7.
-(( عيشةٍ رّاضية )) al-Qori'ah, ayat 7.

2) Lam ( ل ), contoh :
-(( ولم يكن لّه كفوا أحد )) al-Ikhlas, ayat 4.
-(( ذكرٌ لّلعالمين )) Yusuf, ayat 104.

I'jaznya...

Al-Idgham Bi Ghunnah secara asasnya meliputi makna-makna yang menunjukkan kepada keperluan tempoh masa dan tidak segera, kerana dengung ( غنة ) sendiri memerlukan masa untuk di bunyikan.

Adapun al-Idgham Bila Ghunnah yang sedang kita bincangkan ini, menunjukkan makna-makna yang putus ( قطعى ) dan tidak perlukan masa untuk memikirkannya kerana tilawah idgham ini tidak wujud dengung untuk dibunyikan oleh qari/ah.

Contoh

Saya datangkan beberapa contoh untuk kita melihat kewajarannya seperti di bawah :
1) (( ولم يكن لّه كفوا أحد )) al-Ikhlas, ayat 4.
Maksudnya : (( Dan sesiapapun tiada yang setara denganNya )) .

Bila dibaca ayat itu, tiada wujud dengung pada proses idgham di sana lantas memberi makna : Allah memberikan terus keputusanNya untuk dipegang oleh hambaNya, bahawa mereka patut fikir bahawa tiada yang selayaknya dengan Zat Allah yang Maha Agung, sesiapapun!

2) (( وللآخرة خيرٌ لّك من الأولى )) al-Dhuha, ayat 4.
Maksudnya : ((Dan sesungguhnya akhir itu (Hari Akhirat) lebih baik bagimu dari mula (Dunia))).

Bila dibaca ayat itu, tiada wujud dengung pada proses idgham di sana lantas memberi makna : Tiada sesuatupun nikmat di dunia ini yang dapat dibandingkan dengan nikmat di Akhirat kelak yang disediakan oleh Allah untuk hamba pilihannya yang nilaiannya terlalu hebat tak terkata, tiada langsung!

Bersambung...

Tiada ulasan: