Isnin, 17 November 2008

MURAI TAPI PENGECUT...!!!

Sifat Siapa?

Firman Allah swt :
(( وإذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا وإذا خلوا إلى شياطينهم قالوا إنا معكم إنما نحن مستهزءون )) al-Baqarah ayat 14.

Maksudnya :
"Dan apabila mereka berjumpa dengan orang yang beriman mereka mengatakan : 'Kami telah beriman', dan apabila mereka kembali kepada SYAITAN-SYAITAN mereka, mereka mengatakan pula : 'Sesungguhnya kami sependirian dengan kamu, kami (dengan orang beriman) hanya main-main (mengolok-olok dan berlakon) sahaja'."

Para penafsir al-Quran mengatakan bahawasanya ayat ini diturunkan kepada Abdullah bin Ubai dan konco-konconya yang munafiq kerana apabila bertemu dengan sahabat-sahabat Rasulullah saw seperti Abu Bakar ra, Umar bin al-Khattab ra dan Ali bin Abi Talib kw mereka bermuka-muka dengan suka memuji-muji sahabat tersebut (ulama memberi istilah sebagai bermujamalah iaitu berlakon berbaik-baik dan bermanis mulut). Sedangkan apabila mereka berkumpul dengan kumpulan 'sekepala' mereka, mereka sudah pesan-memesan : 'Lihatlah macamana kami bergaul dengan orang-orang bodoh tersebut (bodoh pada anggapan mereka)'."

Keterangannya

Keadaan ini adalah catatan peristiwa yang pernah berlaku di zaman Nabi saw masih hidup ataupun pendirian serta pandangan orang munafiq pada bangsa yahudi, yang dianggap sebagai syaitan-syaitan mereka bahkan lebih dari itu. Dimaksudkan 'syaitan' dalam ayat ini adalah pemimpin jahat mereka sebagai taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya kepada kegelapan hidayah.

Orang munafiq ini memang sebegini rupa, bilamana mereka berjumpa dan berbincang sekali sesama mereka, mereka sekepala dalam kejahatan. Merencana serta melakukan beberapa tindak-tanduk yang bersifat 'baling batu sorok tangan', kerana takut dikecam oleh Rasulullah saw secara terang-terangan. Padahal Allah tahu semua itu.

Kelak Allah akan membuka keaiban mereka seluas-luasnya dan langsung tidak memperdulikan mereka. Mereka akan diseksa dengan sekeras-keras seksaan di patat neraka, dan ditambah dalam urusan kerja mereka itu dengan kehairanan dan kesesatan. Na'uzubillah min zalik. Sebagaimana firman Allah swt selepas itu :
(( الله يستهزئ بهم ويمدهم فى طغيانهم يعمهون )) al-Baqarah ayat 15.
"Allah akan (membalas) lakonan mereka itu dan membiarkan mereka terumbang-ambing dalam kesesatan mereka".
(( أولئك الذين اشتروا الضلالة بالهدى فما ربحت تجارتهم وما كانوا مهتدين )) al-Baqarah ayat 16.
"Meraka itu adalah orang yang menggadaikan petunjuk (yang sudah ada dalam diri mereka) dengan kesesatan, maka perniagaan (itu) adalah rugi semata-mata dan mereka tidak akan mendapat petunjuk".

Hati Mereka Berbau Busuk

Bermula dari ayat 8 sehingga ayat 20 dalam surah al-Baqarah, memberitahu kepada kita bahawa apa yang berlaku pada hari ini adalah kisah pengulangan dari sinopsis cerita lama cuma dari versi yang baru. Cerita yang sama, pelakon yang berbeza. Cerita lama pelakon baru.

Perhatikanlah pada ayat-ayat al-Quran yang saya katakan tadi, memang benar ianya sama dengan cerita yang sedang berlaku pada hari ini. Bila dicakap bahawa : "Kamu ni suka buat onar, hentikanlah!", dijawab : "Tidak! kami buat kebaikan je. Apa yang kami buat adalah ingin menolong orang lain".

Padahal, apa yang sedang dia buat di hadapan orang lain tak sama dengan yang di belakang. Bila kita bertemu dengan orang 'pesen' ini secara berhadapan, tak mahu dia untuk berbincang menyelesaikan masalah secara baik dan gentleman. Dia lebih suka menikam dari belakang, tak kurang sedikitpun seperti lagak sang penakut dan pengecut.

Demikianlah, sifat ketua munafiq Abdullah bin Ubai bersama dengan pengikutnya yang ada di zaman Rasulullah saw masih ada. Dicatatkan perangai mereka dalam al-Quran supaya menjadi sempadan orang beriman dari terjebak dengan situasi buruk itu.

Kronologi

Kenapa saya membawa kronologi si munafiq sama dengan sang murai yang penakut? Kerana mulut mereka bising di belakang tapi takut untuk berhadapan. Tidak mahu menyelesaikan sesuatu masalah atau isu yang tidak puas hati secara baik. Tetapi baiknya sedikit, sang murai bising kerana berzikir kepada Tuhan Penciptanya.

Tapi ingat murai, dek bisingnya itu nanti kena tangkap orang dan dimasukkan ke dalam sangkar!!!

Tiada ulasan: